Recensie: Een nostalgisch avondje uit bij ’t Schaep met de 5 poten

3 sterren
Gezien: 15 oktober 2019, Zuiderstrandtheater Den Haagt schaep met de vijf poten
Foto’s: Tom Sebus

Wie kent de  cafévrienden Doortje, Kootje, Lena, Lucas en Arie en Riek niet? Voorheen spatten ze van het tv-scherm, maar nu zijn ze te zien in een heuse musical: ’t Schaep met de 5 poten. Een show vol herkenbare liedjes met een nieuw verhaal geschreven door Raoul Heertje en de herkenbare personages.

Een simpel verhaal voor de cafévrienden

Het café ’t Schaep van Kootje en met Lucas als barman, is de verzamelplek van de vriendengroep. Doortje en Kootje zijn al jaren verliefd op elkaar, maar ondernemen geen actie. Arie en Riek zijn al vijfentwintig jaar getrouwd en voeren een ‘warme oorlog’. Lena duikt met iedereen het bed in en over Lucas stelt niemand vragen. Herkenbare personages, net als in de tv-serie (het origineel en de remake) met een simpel verhaaltje erbij.

Tinus, de man die jaren geleden de verloving met Doortje heeft verbroken, komt terug uit Spanje en wil Doortje graag terug hebben als t schaep met de vijf potenzijn geliefde en daarvoor schakelt hij Kootje in. Ze gaan een reünie van hun oude klas organiseren, maar door al dat geheimzinnige gedoe denken de vaste bezoekers dat het café misschien wel gaat sluiten en ontstaat er paniek

Doortje (Eva van der Gugt), Koortje (Remko Vrijdag), Riek (Annick de Boer), Arie (John Buijsman), Lena (Jeske van de Staak) en Lukas (Tim Kamps) worden als leuke en grappige typetjes neergezet. Zeker John Buijsman heeft de lachers op zijn hand, zoals alleen hij dat kan met zijn onhandigheid. Toch knaagt het wel een beetje, want wat was het leuk geweest als een Marc-Marie Huijbregts (Lukas), Loes Luca (Doortje), Pierre Bokma (Kootje), Georgina Verbaan (Lena), Ton Kas (Arie) of Jenny Arean (Riek) in hun rol te zien waren geweest in het theater.

Goed decor en inventieve choreografie

t schaep met de vijf poten

Het café staat centraal op het podium, maar ook de wasserette van Doortje is regelmatig te zien en natuurlijk rijdt de slaapkamer van Riek en Arie met enige regelmaat het podium op. Met het decor waan jij je zo in de jaren ’70 in Amsterdam.

Natuurlijk komen er diverse klassiekers voor bij zoals ‘We benne op de wereld om mekaar te helpen niewaar’, ‘Het zal je kind maar wezen’ en ‘Vissen’. De choreografie van Daan Wijnands past hier goed bij: het fietsen op barkrukken bij ‘Zwaai maar dag met je handje’ is inventief en leuk in beeld gebracht.

’t Schaep met de 5 poten, een aanrader?

De musical ’t Schaep met de 5 poten is zeker een aanrader voor wie graag een gezellig avondje uit wilt hebben. Het is geen origineel of hoogstaand verhaal, het zet je niet aan het denken, maar niet elke musical hoeft iets nieuws te brengen. Het is zeker leuk als je de serie (de remake of de originele) ooit hebt gezien, maar dat is zeker niet noodzakelijk. Kortom, naar ’t Schaep met de 5 poten ga je voor een nostalgisch en gezellig avondje uit.

’t Schaep met de vijf poten is nog tot en met 18 december 2019 te zien in verschillende Nederlandse theaters. Meer informatie over deze musicals en de kaartverkoop vind je hier.