Recensie: de zee is meedogenloos in Op hoop van zegen

4 sterren
Gezien: 26 januari 2019, Stadsgehoorzaal Vlaardingen

De zee kent geen genade. Dat leerden we tien jaar geleden al van de musical Op hoop van zegen en deze les blijft anno 2019 hetzelfde. De Graaf en Cornelissen brengen de musical, gebaseerd op het toneelstuk van Herman Heijermans, na tien jaar weer in het theater en ook nu blijft het ontroeren.

Een ontroerend en meedogenloos verhaal

De zee doet wat ze wil en houdt met niemand rekening, dat blijkt uit het meedogenloze verhaal van Op hoop van zegen. Het oude verhaal van Herman Heijermans wordt nieuw leven ingeblazen met de musical, maar is zeker niet minder hard en triest.
Reder Bos gaat bijna failliet en stuurt daarom het schip de Hoop de zee op, terwijl het nog niet gerepareerd is en de kans groot is dat het vergaat. Het harde leven uit de negentiende eeuw wordt mooi verbeeld in dit verhaal. De melodieën en mooi nummers geven extra emotie aan het verhaal. Het decor en de kostuums zijn klein en bescheiden, wat past bij het verhaal. Alleen het ondergaan van de Hoop had wat dramatischer gekund, want het is een gebeurtenis met veel impact die nu weinig indruk maakt.

Mooie nummers die zorgen voor kippenvel

Tien jaar geleden zag ik de musical ook al en wat mij vooral bij was gebleven waren de mooie nummers en melodieën die steeds weer terug komen in het stuk. Het nummer ‘Op hoop van zegen’ en zijn melodie komen steeds weer terug en geven de musical extra emotie. De nummers ‘Een zee van tranen’ en ‘Achter de horizon’ waren mij het meest bij gebleven en worden ook nu geweldig vertolkt door de nieuwe cast.

Bill van Dijk weet de wanhoop van reder Bos goed over te brengen, zeker in het nummer ‘Achter de horizon’ dat zorgt voor kippenvel. Joke de Kruijf speelt een bescheiden rol, maar laat in haar nummer waarin ze Kniertje de les leert, goed zien hoe hard de wereld. Degene die de musical echt draagt is, naast Bill van Dijk, Mariska van Kolck. Ze speelt de bescheiden Kniertje die tegen beter weten in, in God blijft vertrouwen en denkt dat alles goed komt. Ze speelt de rol klein en ontroert. Het is een kant die we nog niet zo vaak van Mariska hebben gezien en die smaakt naar meer.

Op hoop van zegen, een aanrader?

Deze musical is zorgt voor kippenvel en wellicht een traan hier en daar. Een mooi stuk, dat zeker de moeite waard is om te bekijken. Een oerhollands verhaal over de zee en het harde leven met het water. De mooie nummers en teksten laten het oude toneelstuk van Herman Heijermans in zijn waarde. Deze musical is een echte aanrader voor mensen die zoeken naar wat meer diepgang in musicals en niet verwachtend dat een avondje uit altijd een feestje moet zijn.

Op hoop van zegen is nog tot en met 2 juni 2019 te zien in verschillende Nederlandse theaters. Meer informatie over de musical en tickets vind je hier.