Recensie: gezellig griezelen bij de Addams family

3 sterren            addams family
Gezien: 2 januari 2019,  World Forum Theater Den Haag
Foto's: Tec Entertainment

Een huis vol dode en halfdode familieleden staat klaar om Wednesday Addams te helpen bij het voorstellen van haar o zo normale vriendje Lucas. Natuurlijk kan dat niet goed gaan en de verschillende familieleden uiten hun frustraties in mooie liedjes. Tec Entertainment brengt deze nieuwe en griezelige musical naar de Nederlandse theaters.

Een herkenbaar verhaal bij een rare familie

De Addams family vertelt het klassieke verhaal, de nachtmerrie van elke vader: een dochter die verliefd is op een jongen uit een totaal ander gezin. De twist is natuurlijk dat de Addams Family een nogal opvallende familie is (zwak uitgedrukt) en de jongen waarop Wednesday verliefd is, Lucas, uit een volstrekt normaal gezien komt. Daar zijn Morticia en Gomez niet blij mee, toch proberen ziaddams familyj zich zo normaal mogelijk voor te doen en dat levert een hoop grappige taferelen op. Bovendien lijkt het normale gezin van Lucas ook steeds minder normaal.

Een ijzersterke cast die deze rare familie vertolk

De familie Addams wordt gespeeld door grote musicalsterren. Pia speelt de sexy Morticia Addams op geheel eigen wijze en draagt de show vooral vocaal. Johnny Kraaijkamp speelt haar eigenzinnige man Gomez Addams en steelt de show met zijn humor. De eigenzinnige halfdode oom Fester wordt gespeeld door Tony Neef. Hij speelt erg aandoenlijk en je gaat als publiek zelfs meeleven met deze halfdode die verliefd is op de maan. Marjolein Teepen, zelf al dik in de dertig, speelt de verliefde tiener Wednesday erg overtuigend en is vocaal ook erg sterk.  De opvallendste rol van het stuk is die van Lurch, gespeeld door Raymond Paardekoper, deze lange woordenloze butler zegt af en toe ‘arggggg’ en dat is het.

Addams family, een aanrader?

addams family

Het is lekker griezelen bij de Addams family. De musical pakt groots uit qua decor en kostuums, toch is er geen enkel nummer dat mij écht bij blijft. De cast is ijzersterk en het verhaal is grappig. Toch denk ik dat ik heel wat grapjes en knipogen heb gemist, omdat ik de film en serie van de Adams family nooit heb gezien (shame on me, dat moet ik toch echt eens gaan bekijken).

Desalniettemin is deze musical zeker aan te raden als je de Addams family hebt gezien en ook als je van een niet alledaagse musical houdt. Lekker een beetje griezelen in het theater en je inleven in onder andere een halfdode die verliefd is op de maan, is altijd leuk!

De Addams family staat tot en met 31 maart 2019 nog in verschillende theaters in Nederland. Meer informatie over de musical en tickets vind je hier.