Uitstapje: de magische wereld van de Opera Die Zauberflöte

Gezien: 21 maart 2018, Orpheus Apeldoorn                                     Foto: Theater Orpheus

Ik ben musicalliefhebber in hart en nieren. Musicals staan dan ook centraal op deze blog, maar soms durf ik het ook aan om naar iets anders te gaan. Voor de afwisseling en om te experimenteren stap ik uit mijn comfortzone, want een opera, klassiek concert, ballet of toneelstuk kan toch ook best leuk zijn? Mijn belevenissen beschrijf ik in deze rubriek.

In maart werd de Duitse opera Die Zauberflöte door de Opera van Tatarstan opgevoerd in verschillende Nederlandse theaters. Deze opera van Mozart heb ik altijd al eens willen zien, omdat ik erg van Duits hou en omdat ik altijd al de hoge uithaal van ‘Königin der Nacht’ heb willen horen.

De hoge uithaal

Vol verwachting wachtte ik op de hoge uithaal bij ‘Königin der Nacht’ en ik werd niet teleurgesteld (Welke uithaal? Zie video onderaan artikel). Overigens was de hele opera natuurlijk erg mooi gezongen. Al vond ik de hoeveelheid zangers wat tegenvallen, het grootste deel zingen een paar hoofdrolspelers. Richting het einde van de opera komt er ineens een heel koor aan mensen en klinkt de muziek mooi vol.

Niet zo magisch

Ik hou heel erg van de Duitse taal en keek er dan ook naar uit om eens een opera in het Duits te zien (ik zag al eens opera’s als Carmen en La Cenerentola), maar de Duitse taal zorgde er voor mij voor dat de opera wat minder magisch is. Van Spaanse of Italiaanse opera’s versta ik geen woord en ben ik afhankelijk van de boventiteling, de zang heeft dan iets heel moois. De Duitse taal versta ik goed, zelfs als het in opera wordt gezongen en de magie is dan een beetje weg. Het is net als een opera in eens in het Nederland zou zijn. Ik realiseerde me ineens dat er hele banale dingen worden gezongen en de teksten helemaal niet zo origineel en poëtisch zijn (als vaak in musicals wel het geval is).

De magische wereld van Die Zauberflöte, was ook niet zo heel magisch, want het decor was wel wat mager. Jaren terug zag ik ooit eens Carmen, ook van de Opera van Tatarstan, en dat was geweldig met mooie kostuums, veel dans en een mooi decor. De kostuums én het decor vielen dit maal wat tegen en maakten de wereld minder magisch.

Die Zauberflöte een aanrader?

Ondanks dat ik er achter kwam dat ze in de opera blijkbaar niet zo poëtisch is, is de muziek wel wonderschoon. Het was het zeker waard om ‘Königin der Nacht’ eens live te horen. Deze opera wil ik zeker vaker gaan zien in verschillende uitvoeringen, het stuk leent zich namelijk voor een eigen interpretatie van een regisseur. De fantasiewereld waarin het zich afspeelt zou er in elke versie natuurlijk anders uit kunnen zien.