Internationaal uitstapje: een oud moordmysterie in The Mousetrap

Gezien: 10 februari 2018 St. Martin’s Theatre Londen

Ik ben musicalliefhebber in hart en nieren. Musicals staan dan ook centraal op deze blog, maar soms durf ik het ook aan om naar iets anders te gaan. Voor de afwisseling en om te experimenteren stap ik uit mijn comfortzone, want een opera, klassiek concert, ballet of toneelstuk kan toch ook best leuk zijn? Mijn belevenissen beschrijf ik in deze rubriek.

Toneelstuk The Mousetrap, naar het verhaal van detectiveschrijver Agatha Christie, is het langst draaiende toneelstuk ooit. De voorstelling draait sinds de jaren ’50 en is al meer dan 25.000 keer opgevoerd. Het is dus een echte klassieker die je eens gezien moet hebben.

Raden wie de moordenaar is

Het verhaal vindt plaats in een typische Agatha Christie setting: een groepje mensen is afgesloten van de wereld en één voor één vallen er doden. De moordenaar moet wel iemand uit het groepje mensen zijn. Zo beginnen veel boeken van Agatha Christie en dus ook dit toneelstuk. Door een sneeuwstorm komen verschillende mensen vast te zitten in een net geopend pension en plots vallen er doden.

Het is een interessant verhaal en tijdens de pauze zijn veel mensen aan het discussiëren over wie de moordenaar kan zijn. Ik kan alleen zeggen dat ik het goed had en dat ik het eigenlijk niet zo ingewikkeld vond (maar misschien heb ik te veel detectives gezien?). Natuurlijk hou ik me aan mijn geheimhoudingsplicht. Aan het eind van de voorstelling vragen de acteurs het publiek namelijk om de ontmaskering van de moordenaar geheim te houden.

The Mousetrap, een aanrader?

Dit toneelstuk is zeker een aanrader om te bezoeken in Londen, maar niet zozeer om het verhaal. Het gaat om een stukje historie en mysterie waar jij ook deel van wordt. Daarnaast zit je eens in een echt oud theater (inclusief vervelende kleine stoelen), samen met veel andere toeristen én echte Britten die het toneelstuk al vaak hebben gezien. Bovendien is een ticket voor The Mousetrap best betaalbaar, zeker in vergelijkbaar met de musicaltickets. Mocht je dus een avondje musicalvrij hebben, dan raad ik zeker aan om dit toneelstuk eens te bezoeken.