Recensie: Sunset Boulevard, een meeslepend drama

5 sterren                                                        Foto's: Manuel Harlan
Gezien: 7 april 2018, Carré AmsterdamSunset Boulevard

In het kader van Broadway aan de Amstel  staat Sunset Boulevard in originele Engelse versie begin april 2018 in Carré. Deze musicalklassieker is te zien met de Engelse cast: Ria Jones als Norma Desmond en Danny Mac als Joe Gilles. Een tijdloos verhaal dat de vergankelijkheid van roem laat zien, een musicals die het publiek ook nu nog zou aanspreken.

Sunset Boulevard het verhaal

Sunset Boulevard vertelt over het Hollywood van de jaren ’50 en de teloorgang van Norma Desmond, een beroemde actrice uit de stomme films die de overstap naar rollen in films met geluid niet weet te maken. Norma waant zich nog beroemd dankzij haar butler en ex-man Max von Meyerling. De platzakke scenarioschrijver Joe Gilles raakt per toeval verzeilt in de droomwereld van Norma, deze wereld wordt echter steeds beklemmender. Hoe lang kunnen Joe en Max het liegen nog volhouden?

Een verhaal dat zich ruim een halve eeuw geleden afspeelt, maar dat nog steeds actueel is. Hoe vergankelijk is roem? In Sunset Boulevard staat de stap van de stomme film naar de film met geluid centraal en momenteel zitten wij ook in een vergelijkbare fase: van televisie naar internet of van film naar Youtube.

De muzikale vertolking van het drama

De muziek van Andrew Lloyd Webber maakt de voorstelling tot een groots meeslepend drama. De nummers worden gespeeld door een Sunset Boulevardzestienkoppig orkest onder leiding van Stephen Brooker. De muzikale vertelling zit ijzersterk in elkaar, zoals we van Andrew Lloyd Webber mogen verwachten. Thema’s uit nummers als ‘As if we never said goodbye’ en ‘Sunset Boulevard’ komen telkens terug gedurende de musical.
De zang is ook van hoge kwaliteit. Ria Jones haalt makkelijk alle noten als Norma Desmond en Danny Mac vertolkt een geloofwaardige Joe die ook behoorlijk op. Adam Pearce valt als de butler en ex-man van Norma op door zijn opera-achtige zang als hij Norma ophemelt. De voorstelling is een lange zit van ruim twee uur, maar door de prachtige dramatische muziek merk je daar niks van.

Sunset Boulevard in vergelijking met de Nederlandse versie (2008/2009)

In theaterseizoen 2008/2009 stond een Nederlandse versie van Sunset Boulevard in de theaters met afwisselend in de rol van Norma Desmond Simone Kleinsma en Pia Douwes en Antonie Kamerling als Joe Gilles. 18 januari 2009 januari zag Pia Douwes en Antonie Kamerling in de Nederlandse versie. De musical maakte toen al een enorme indruk op mij en de melodieën bleven nog weken in mijn hoofd zitten. Vooral het nummer ‘Sunset Boulevard’ door Antonie Kamerling vond ik erg mooi, de vertolking van Danny Mac nu ook. Beide acteurs hebben een zelfde soort stem en het is daarom overduidelijk waarom zij beide ooit zijn gecast voor deze rol.

De twee versies leken veel op elkaar, al was het erg mooi om eens de originele Engelse teksten te horen (overigens was de Nederlandse vertaling destijds ook erg sterk). Het decor, met de grote trap, leek ook sterk op elkaar. In deze versie was het decor wat moderne, met steeds oude filmbeelden van Norma Desmond. Het was ruim 9 jaar geleden dat ik de voorstelling had gezien, het was dan ook een mooi moment om de voorstelling nog eens te zien. Ik heb alleen maar meer bewondering voor deze musical gekregen; destijds was ik 15 en het was één van de eerste musicals die ik zag en maakte een enorme indruk en dat doet het nu nog steeds.

Sunset Boulevard, een aanrader?

Sunset Boulevard is en musicalklassieker die elke musicalliefhebber eens gezien moet hebben en die zeker ook indruk zal maken op de niet-musicalliefhebber. HetSunset Boulevard tijdloze drama wordt kracht bijgezet door de muziek, die nog weken in je hoofd zal blijven zitten. Er valt helemaal niets op te merken aan deze Engelse originele vertolking, alleen de benaming door Carré is wat onhandig. Het label ‘Broadway aan de Amstel’ bij is deze musical wat verwarrend, want de Engelse originele voorstelling is te zien, niet de Broadwayversie.
Sunset Boulevard verdient dik vijf sterren en is dus zeker het bezoeken waard!