Recensie: The Lion King opnieuw een spectaculaire musical

4 sterren                                                                                             Foto's: Deen van Meer

Gezien: 19 augustus 2017, AFAS Circustheater ScheveningenThe Lion King

Na tien jaar draait The Lion King weer in Nederland. Weer een ‘gerecyclede’ musical, maar wel één die het helemaal waard is om terug te keren. The Lion King laat technieken zien die je nooit eerder op deze manier in het theater zag en daar komen de wonderschone muziek en het bijzondere verhaal nog bij.

Bijzonder decor en kostuums

Het welbekende verhaal van de Disneyfilm wordt op bijzondere wijze vertolkt, de acteurs hebben een mooi kostuum en schimk en ook nog een masker, zodat ze de dieren goed kunnen vertolken. Met de unieke choreografieën komen ze ook echt als dieren over. Er worden indrukwekkende beelden uit Afrika op het podium neer gezet met onder andere levensgrote olifanten en giraffen die door de zaal heen lopen. Erg bijzonder!

The Lion KingAlles wordt op een bijzondere en slimme wijze verbeeld. Het dramatische moment waarop Mufasa van de kliffen valt tussen een kudde bizons, bijvoorbeeld, wordt op ingenieuze wijze verbeeld. Naast erg mooi is de musical ook grappig. Het speelt in op de actualiteit met grapjes en Timon en Pumba zijn natuurlijk hét komische duo!

Wonderschone muziek

Naast het bijzondere visuele aspect van de musical is ook de muziek echt erg mooi. De muziek brengt je in Afrikaanse sferen, zeker doordat een deel van de cast Zuid-Afrikaans is. De Engelse liedjes zijn erg mooi vertaald (bijv. ‘Circle of life’ naar ‘Alles ademt en leeft’). Mooie liedjes die opvallen zijn onder andere ‘Arm land’, ‘Voel je hoe de liefde groeit’ en ‘Alles ademt en leeft’.

The Lion King zag ik al eens in 2005. Het was de eerste echte musical die ik zag en ik vond het een spektakel. Ik verbaasde me wel hoeveel je kunt vergeten in meer dan tien jaar. Natuurlijk was ik nog erg jong en wist ik niet wat me overkwam. Nu kan ik hThe Lion Kinget meer in de context plaatsen (na het zien van meer dan vijftig verschillende musicals) en weet ik dat de vormgeving van deze musical echt heel bijzonder is.

The Lion King, een aanrader?

Kortom, het is een iconische musical die iedereen gezien moet hebben. Ken je iemand die niet zo van musicals houdt? Neem hem/haar hiermee naartoe! Als je de musical meer dan tien jaar geleden al hebt gezien, dan is het ook nog de moeite waard. Het viel me op hoeveel je in zo’n tijd vergeet, het was bíjna alsof ik de musical nog nooit had gezien. Al met al een indrukwekkende musical die wat mij betreft nog jaren mag draaien.