Recensie: Reis terug in de tijd met Elisabeth in Concert op Paleis het Loo

4 sterren                                                                                          Foto's: Roy BeuskerElsiabeth in Concert
Gezien: 15 juni 2017, Paleis het Loo Apeldoorn

31 november 1999 ging Elisabeth in première en nu bijna twintig jaar later draait deze musical in concertvorm mét originele cast op Paleis het Loo. Elisabeth in Concert: niet alleen een unieke locatie, maar ook erg bijzonder dat de originele cast weer optreedt! Paleis het Loo ligt bij mijn ouders ‘in de achtertuin’ dus we gingen natuurlijk naar dit bijzondere evenement.

De originele cast en een unieke locatie

Ik had niet gedacht dat ik Pia Douwes, de originele Elisabeth, ooit Elisabeth zou kunnen zien spelen en al helemaal niet met de hele origineleElisabeth in Concert cast! Het was erg bijzonder en mooi. De musical werd in concertvorm opgevoerd, dus er was geen decor (nou ja, natuurlijk was Paleis het Loo het decor) en daardoor was de choreografie op het podium ook beperkt. Ik heb de originele musical niet gezien en had eigenlijk niet het idee dat ik wat miste, want het verhaal was goed te volgen.

Het was erg bijzonder om de musical Elisabeth in deze vorm te zien. Het hoogtepunt was natuurlijk het moment dat Pia Douwes in haar mooie jurk uit het paleis het podium oploopt en ‘Mijn leven is van mij’ zingt. Zo wordt het paleis mooi geïntegreerd in de voorstelling. Er wordt vaker mooi gebruik gemaakt van de omgeving, bijvoorbeeld wanneer er paardenkoetsen voorbij rijden. Er is duidelijk goed over nagedacht.

Elisabeth in Concert, een aanrader?

Elisabeth in Concert

Elisabeth in Concert is zeker een aanrader! Het is erg bijzonder dat de originele cast na zoveel jaar bij elkaar is en dan ook nog op een unieke locatie. Bovendien is het echt uniek om Pia Douwes als Elisabeth te zien, ik had niet gedacht dat ik dat ooit nog mocht zien. De enige factor die roet in het eten kan gooien is het weer, maar wij hadden geluk: de voorspelde onweersbuien kwamen niet. Ik ben niet de enige die dit geweldig vond, want de kaartjes zijn vrijwel uitverkocht: dus sla nu snel je slag!