Internationale recensie: Effie White blaast iedereen weg in Dreamgirls

4 sterrendreamgirls west end

Gezien: 9 februari 2018 Savoy Theatre Londen

Dreamgirls de musical ken je waarschijnlijk van de film met onder meer Beyoncé of van de Nederlandse variant die een paar jaar geleden te zien was. De film had ik natuurlijk gezien, de Nederlandse musical niet. Ik keek er erg naar uit om deze musical, losjes gebaseerd op het verhaal van The Supremes, in Londen te zien. Natuurlijk kon ik niet wachten om mijn favoriete nummer uit deze musical, ‘And I am telling you’, te horen.

Interessant verhaal en mooie kleding

Deze musical vertelt het verhaal van een drie zangeressen die samen beroemd worden, maar daarna ruzie krijgen en ieder hun eigen weg gaan. Voor een musical is het een origineel verhaal en niet het zoveelste onoriginele liefdesverhaal in een ander jasje.
Er worden kort veel optredens van de groep uitgebeeld, daarvoor zijn veel kleding- en pruikwissels nodig. Het geeft een extra draai aan de musical. Wel gaat het maar door en door. De muziek op de achtergrond gaat maar door en weer een optreden en nog één. Er is niet echt rust in het verhaal, wat het zowel gehaast als soms een beetje langdradig maakt.

Fenomenale zang

Naar Dreamgirls ga je natuurlijk vooral voor de zang en dat maakt de voorstelling helemaal waar. Met het prachtige nummer ‘And I amdreamgirls west end telling you’ blaast Effie White iedereen weg van het podium. Wat een vocaal geweld! KIPPENVEL! Bovendien steekt de actrice die deze rol vertolkt er natuurlijk qua zang al de hele voorstelling met kop en schouders boven uit.

Dreamgirls bezoeken?

Ik raad het zeker aan om Dreamgirls te bezoeken als je in Londen bent! Al heb ik het idee dat de voorstelling niet heel lang meer zal draaien, want de ticketprijzen worden steeds goedkoper. Sla dus snel je slag.