Recensie: Klassieker Anatevka is tijdloos

3,5 sterren
Gezien: 19 april 2018, Orpheus Apeldoorn

Na tien jaar keert Anatevka (ook wel bekend als Fiddler on the Roof) terug in de Nederlandse theaters. Tevje, zijn gezin en dorpsgenoten trekken langs verschillende theaters in Nederland en vertellen het ontroerende verhaal van hun dorp Anatevka.

Thomas Acda als Tevje

anatevka

Je kon goed merken dat Thomas Acda vaak voor tv of films acteert, want hij heeft kleine maniertjes en mompelt soms iets (geen tekst), wat ik nooit eerder op die manier op toneel heb gezien. Het paste erg goed bij het karakter Tevje. Ooit zag ik Henk Poort als Tevje, maar ik denk dat Thomas Acda een échte Tevje is. Hij is een lieve goeierik die alles probeert te doen zoals hij wil, maar uiteindelijk aan iedereen toegeeft. Acda IS Tevje. Mocht de musical ooit nog eens komen, dan móet hij deze rol zeker vertolken.

Een verhaal om over na te denken

In 2008 zag ik deze musical al eens met Henk Poort, ik vond het toen een mooie musical, maar ik was wel te jong om de diepere betekenis te begijpen. Het draait in de Joodse samenleving in Anatevka om tradities, maar de tradities veranderen in het gezin van Tevje langzaam aan mee met de veranderende wereld. Het verhaal is eigenlijk tijdloos, want dit is natuurlijk altijd een relevant onderwerp. Door de digitalisering verandert er veel in ons dagelijks leven en in een reflex probeert men dan vast te houden aan oude gewoonten en tradities, terwijl soms verandering ook verbetering kan zijn

Anatevka, een aanrader?

Anatevka is een musicalklassieker met een ontroerend verhaal en ook veel humor. Acda is de perfecte Tevje en draagt de hele voorstelling goed. De voorstelling neemt je echt even mee naar een andere wereld van Joodse bruiloftsfeesten tot dreigende pogroms. Deze musical met diepgang en humor is zeker een aanrader.