Recensie: All Stars danst alle voetballen zo het doel in

4 sterren
Gezien: 27 december 2018, Theater Orpheus Apeldoorn                                                                                            Foto's: allstarsdemusical.nl

Na een film en tv-serie is er een musical van All Stars. Een groep voetbalvrienden groeit steeds meer uit elkaar, kan de sport hun vriendschap nog herstellen? Met een enorme portie humor dansen en voetballen de heren op het podium.

All Stars, een begrip: film, serie, nog een film en nu een musical

Het is een gewaagde keuze om een musical te maken van All Stars, want het is een echt begrip. In 1997 was er All Stars de film met de hit ‘Toen ik je zag’, van 1999 t/m 2001 volgde er een tv-serie van drie seizoenen over de vriendengroep en in 2011 volgde er een tweede film met een reünie van de voetbalvrienden. Bovendien ligt het niet voor de hand: een musical over voetbal. Toch stelt All Stars zeker niet teleur.

Sinds jongs af aan voetballen de vrienden al samen in een team, maar nu ze volwassen zijn komen hun totaal verschillende levens steeds all stars meer tussen voetbal en vriendschap te staan. De musical volgt grotendeels het verhaal van de eerste film en veel dialogen komen letterlijk uit de film, hier en daar is het verhaal veranderd zodat het beter tot zijn recht komt in het theater.

Een geloofwaardige voetbalvriendengroep

Voetbal, en dan vooral de derde helft, verbindt de totaal verschillende vrienden (van stoere werkloze tot zweverige filosofiestudenten en van een nog in de kast zittende homo tot iemand die altijd geblesseerd is). Ook de acteurs hebben verschillende achtergronden, van bekende musical- of tv-acteurs tot een rockzanger, en ze zijn goed gecast. Vind maar eens goede vertolkers van de legendarische geworden rollen van Hero en Willem (Anthonie Kamerling en Thomas Acda).

Toch is dit goed gelukt. Mike Weerts zet de sullige en immer sympathieke Willem overtuigend neer en Jim Bakkum weet de zweverige Hero goed te vertolken. Rockzanger Lucas Hamming valt op als Johnny, hij speelt Johnny niet hij ís Johnny. Ook nieuw op het professionele musicaltoneel is Alex Hendrickx, die de innemende Bram speelt die nog uit de kast moet komen. De acteurs stralen in alles uit dat ze niet alleen de hechte vriendengroep spelen, maar dat ze die ook zijn geworden.

Een grappige voetbalmusical

All Stars zit vol platte humor (zoals ik me voorstel dat voetbalhumor is), maar ontroert ook regelmatig. Grappen over vrouwen, homo’s en all stars scheidsrechters vliegen met een dikke knipoog over het podium de zaal in. Bovendien worden de bekende douchscènes (met frontaal naakt) niet geschuwd, onder meer in deze scènes komt de choreografie van Daan Wijnands erg goed uit.

Af en toe weet de musical ook te ontroeren. Zo wil Johnny zijn oude vader en voormalige coach uit medelijden niet mee brengen naar het voetballen op zondag. We zien de worsteling van de voetbalvrouwen, die niet altijd blij zijn met hobby van hun mannen. Daarnaast worstelt Bram met zijn liefde voor Mark en komt uiteindelijk uit de kast. Zijn vrienden maken zich meer druk om het feit dat hij Mark aantrekkelijk vindt en niet hun, dan om het feit dat hij homo is. Deze reactie is goed gevonden, al moet hij daarna wel in roze tenue met de vrouwen mee voetballen. De film in 1997 was al moderner, maar ik denk dat ook deze verhaalwending goed past bij de huidige positie van homo’s in het voetbal.

More Theaterproducties creëert met de musicals All Stars en De Marathon een nieuw musicalgenre, waarin ze hopelijk nog veel meer musicals gaan produceren. Iets ongebruikelijks omwerken tot een oer-Hollandse komische musical, want wie dacht dat onsportieve mannen die de marathon rennen of een groep voetbalvrienden materiaal konden zijn voor een goede musical? Ze spelen goed met deze all stars tegenstellingen. Natuurlijk worden er geen sterren van de hemel gezongen en zijn er geen strakke choreografieën: nee, het gaat wel op de voetbalmanier. De verbeelding van de voetbalwedstrijd is dan ook erg goed: de mannen dansen in slow motion ballet en de tegenstanders komen af en toe al schreeuwend met de bal het podium over rennen.

All Stars, een aanrader?

All Stars de musical is wat je mag verwachten van een voetbalmusical. Je hoeft niet van musicals of voetbal te houden om van deze musical te genieten. Als je Marathon de musical leuk vond, dan zit je hier zeker ook goed (al wordt het niet beter dan de Marathon). All Stars zorgt voor veel gelach en af en toe een traan, kortom een gezellig avondje uit!

All Stars de musical is nog tot en met 23 maart te zien in verschillende Nederlandse theater. Meer informatie vind je hier: www.allstarsdemusical.nl

9 gedachten over “Recensie: All Stars danst alle voetballen zo het doel in

• januari 3, 2019 om 3:26 pm
    Permalink

Ik had nooit gedacht dat ik iets over deze musical leuk kon vinden. Maar je maakt me toch erg nieuwsgierig nu.

Beantwoorden
  • januari 3, 2019 om 4:29 pm
    Permalink

Mij trekt het persoonlijk niet echt aan, maar ik ben er zeker van dat heel wat mensen dit fantastisch zullen vinden.

Beantwoorden
  • januari 3, 2019 om 4:36 pm
    Permalink

Ik ben hier zo benieuwd naar! Ik was echt groot fan van de serie vroeger!

Beantwoorden
  • januari 4, 2019 om 9:06 am
    Permalink

Wat leuk! Ik heb de hele en serie en films gezien samen met mijn man. Één van de weinige dingen die we allebei leuk vinden. Het lijkt mij erg leuk om ook de musical te zien, maar daar krijg ik mijn vent niet mee naartoe 😉

Beantwoorden
  • januari 4, 2019 om 11:00 am
    Permalink