Internationale recensie: de geest steelt de show in Londense Aladdin

3,5 sterren

Gezien: 8 februari 2018 Prince Edward Theatre Londen

Aladdin west end

Disneymusical Aladdin staat sinds 2016 in Londen en is zeer succesvol, maar niet zo indrukwekkend als andere Disneyproducties.Voor wie Disneymusicals als The Lion King en Tarzan heeft gezien, is het begin van Aladdin wellicht teleurstellend. De musical pakt namelijk niet meteen uit met een groot decor en moet even opgang komen voordat er volledig wordt uitgepakt. Ik werd pas echt gegrepen door de musical bij het swingende nummer ‘Friend like me’ waarbij de geest zichzelf aan Aladdin voorstelt: GEWELDIG! Een swingend en grappig nummer met veel actuele verwijzingen en grapjes, waarbij de musical helemaal uitpakt met dansers en decor. Waar haalt de acteur van de geest zijn energie vandaan?

De geest uit de fles

Vanaf dat nummer zat ik op het puntje van mijn stoel, de geest steelt de show! Ook bij het nummer ‘Prince Ali’ pakt de geest weer helemaal uit. Dit karakter draagt de hele show. Natuurlijk zijn er meer elementen die zorgen dat het een leuke avond is. HetAladdin west end Disneyverhaal is voor toneel iets veranderd, zodat het beter uitkomt en de gekleurde kostuums komen mooi uit. Er is mooie zang en de scene waarop Aladdin en Jasmijn op het kleedje vliegen is indrukwekkend.

Aladdin geschikt voor Nederland?

Al met al is Aladdin een geweldige swingende musical die ook zeker naar Nederland gebracht moet worden. Onder één voorwaarde: een ijzersterke artiest die de rol van de geest kan vertolken! Voorlopig kun je de musical alleen in Londen zien of in buurland Duitsland. Heb jij een suggestie voor een Nederlandse musicalster die de geest kan spelen?

Een verkorte versie van het swingende ‘Friend like me’ dat in het theater nog veel beter is.