Column: Hoe mijn passie voor musicals tien jaar geleden ontstond

Op 28 december 2008 ging er een wereld voor mij open. Precies op deze datum is mijn passie voor musicals ontstaan. Ik was 15 en moest voor het vak culturele kunstzinnige vorming (CKV) naar een aantal culturele evenementen. Iedereen had zich in geschreven voor een aantal theaterstukken bij ons plaatselijke theater, Orpheus. Ik mocht naar Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat. Ik had een aantal afleveringen van ‘Op zoek naar Joseph’ op tv gezien (ik was voor John) en vond het wel bijzonder om dit ook in het theater te zien.

Aanstekelijke vrolijkheid van Joseph

Ik had geen idee wat ik kon verwachten en had me dus helemaal niet in de voorstelling verdiept. De hele voorstelling heb ik ademloos gekeken, ik werd dolenthousiast van alle muziekstijlen en de vrolijkheid van de musical. Thuis kon ik er niet over stoppen en ik bleef er maar over vertellen, ik vond het gewéldig.

Toevallig gingen we een paar dagen later, 2 januari 2009, met het gezin naar Tarzan. Wat mij weer meer deed vertellen over ‘Joseph’, aangezien dat ook een musical wa. Ik was erg enthousiast dat wij John als Tarzan hadden. Natuurlijk vond ik ook Tarzan geweldig.

Ik bleef maar kletsen over Joseph en mijn moeder stelde voor om nog een kaartje te kopen, aangezien het nog een tijdje in ons theater stond én ik met mijn CKV-pas voor slechts vijf euro naar het theater kon. Helaas was de voorstelling uitverkocht…

Sunset Boulevard en nog meer musicals

Ooit hadden ik The Lion King al in het Cirustheater gezien en thuis in Orpheus had ik Belle en het Beest gezien, maar heel veel herinnerde ik mij daar niet meer van. Deze musicals hadden wel indruk gemaakt, maar niet zoveel als Joseph. Door deze musical kwam ik er namelijk achter waar al die tv-acteurs toch waren als ze niet op tv waren: in het theater!

Ik kwam er achter dat er nog veel meer musicals waren en dat ik daar ook nog eens goedkoop naar toe kon met mijn CKV-pas. Het waren de hoogtijdagen van de musical en alle grote en kleine voorstellingen kwamen in ons theater. Naar de populairste musicals (o.a. Footloose) mocht ik niet met mijn pasje, maar ik heb mij voor heel veel ingeschreven dat jaar.

De volgende musical die ik zag was Sunset Boulevard en ook hiervan was ik helemaal onder de indruk. Ik vond Pia Douwes en Antonie Kamerling geweldig. Sindsdien ging ik regelmatig naar het theater: elke musical waar nog een CKV-kaartje voor over was en dat waren er veel! Soms ging ik in een week meerdere keren en soms een tijdje niet, het was maar net wat de programmering van het theater was. In vijfde en zesde klas heb ik dit ook nog gedaan.

Tien jaar musicals bezoeken

Helaas ging ik als student minder naar musicals, aangezien ik niet meer voor vijf euro kon gaan en het best een dure hobby was. Ik werd een kei in het vinden van kortingsacties (zie tips) en ik schreef voor een paar sites over musicals. Bovendien ging ik van alles sparen: cd’s, dvd’s, programmaboekjes en tijdschriften en ook deze wist ik overal en nergens te vinden.

Waarom musicals? Dat vraag ik mij zelf ook nog wel eens af. Het paste niet geheel bij mijn andere passies voor schrijven en metalmuziek, toch gaan deze passies al meer dan tien jaar samen. Iets in het theater zien heeft iets magisch en is heel anders dan een film in de bioscoop of op de tv. Bovendien hou ik van (dramatische) muziek en het leuke van een musical is, dat je de muziek kan draaien en je je alles weer kan herinneren van de musical. De muziek is als het ware een souvenirtje.

Eind 2018 bestaat mijn passie voor musicals 10 jaar en dat kan ik nog niet helemaal bevatten. Het verklaart waarom mijn musicalverzameling zo groot is. Helaas merk ik ook nadelen: de herhaling van musicals. Anatevka, Mamma Mia, Sunset Boulevard, ik zag ze allemaal al in 2009. Ik zou wel weer wat meer variatie willen, al is het ook echt wel leuk om een musical na ruim acht jaar weer te zien. Ik werd fan tijdens de hoogtijdagen van de musical, maar in de afgelopen tien jaar heb ik ook de dieptepunten gezien (bv. de faillietgang van The Producers) en een verkleining van het aanbod. Erg leuk vind ik het dan ook om te merken dat het aanbod van musicals in Nederland weer groeit, ook al wordt er regelmatig wat gerecycled.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Vragen? Tips? Samenwerken? Adverteren? Mail naar: redactie@missmusical.nl
  2. Over Missmusical.nl
  3. Musicals 2018/2019
  4. Privacyverklaring
  5. Disclaimer